Terbit Buku Sendiri 18 : Cadangan Apabila Blur Dan Kerja Penulisan Terhenti Di Tengah Jalan.

1. BACA SINOPSIS DAN RANGKA BUKU
Tutup semua gadjet dan komputer, kemudian baca semula rangka buku, sinopsis dan sinopsis setiap bab. Membaca ini bertujuan membantu mengingatkan semula kita apa sebab manuskrip ini dikarang dan ke mana cerita ini hendak di bawa. 

Kaedah ini sedikit sebanyak dapat memandu kita semula supaya tidak menulis cerita yang lari daripada perancangan asal. Ini adalah kelebihan yang dimiliki oleh penulis yang telah menyediakan sinopsis dan rangka buku terlebih dahulu sebelum mula menulis.

pixabay.com

2. SARUNG KASUT JOGGING.
Seterusnya, sarung stokin yang sudah dibasuh, pakai pakaian sukan, bergerak ke taman rekreasi yang berhampiran. Sebaiknya pilih tempat riadah yang selamat dari segi cahaya, jumlah orang berada di sana setiap hari dan juga keselamatan trek jogging itu sendiri. 

Buat senaman pemanas badan terlebih dahulu. Lakukan regangan sebelum mula bersenam, ini penting supaya kita tidak mengalami kecederaan semasa beriadah sebentar lagi.

pixabay.com

3. BERSENAM  SETIAP PAGI.
Jadikan amalan bersukan dan beriadah sebagai rutin harian kita setiap hari. Usahakan setiap kali balik dari solat subuh. Kebiasaannya semasa sedang beriadah, penulis akan terima idea-idea baru yang dapat menghubungkan bahagian-bahagian yang terputus dalam menulis karya.

#SelfPublishMalaysia
#TerbitBuku30Hari
#TipPenulisan
#TipMenulis

SELAMAT BERTINDAK!



BACA : Sertai kelas bagi menerbitkan buku sendiri.

BACA juga : Bagaimana memilih saiz buku?

LIKE dan FOLLOW Ariffuddin di Facebook serta Instagram.
Load disqus comments

0 comments