Terbit Buku Sendiri 19 : Ketahui Exit Plan Sebelum Bermula.

Apabila mahu menginap di hotel, kenal pasti terlebih dahulu di mana letaknya tangga kecemasan dan alat pemadam api.

Sebelum masuk dalam bidang penulisan dan mahu terbit buku sendiri, pastikan kita kemaskini apa tujuan kita masuk dalam bidang ini dan apa hasil yang dimahukan. Apa yang mahu dicapai dan apa yang mahu ditinggalkan.


pixabay.com


TUJUAN : Ada banyak tujuan orang menulis dan menerbitkan buku. Antaranya memandaikan bangsa, mendapatkan royalti yang banyak, menyampaikan ilmu, menyebarkan dakwah dan sebagainya.


HASIL : Antara hasil yang akan diperolehi, mendapat duit royalti. Sedikit atau banyak bergantung atas usaha yang kita lakukan. Kemahsyuran dan dikenali ramai. Ada penulis tidak mahu dirinya dikenali walaupun beliau sudah menulis banyak buku. Mungkin mereka ada sebab tertentu yang menghalang daripada nama sebenar digunakan pada cover buku. Sebagai kad bisnes. Ada penulis, menerbitkan buku tertujuan menjadikan perniagaan yang dijalankan lebih dikenali dan lebih berkredibiliti. Pakar. Ada juga yang menulis dan menerbitkan hasil kajian atau pengalaman bagi berkongsi hasil kepada pembaca.

pixabay.com


TINGGAL : Penulis yang mati akan meninggalkan idea dan karya yang sudah diterbitkan. Moga-moga apabila ada yang mengamalkan semua ilmu kebaikannya penulis akan mendapat ganjaran pahala selagi mana ilmu itu diamalkan orang ramai.


BACA Sertai kelas bagi menerbitkan buku sendiri.

LIKE dan FOLLOW Ariffuddin di Facebook serta Instagram.

Load disqus comments

0 comments