Terbit Buku Sendiri 23 : Cara Pantas Menyiapkan Buku Non Fiksyen

1. Baca 4 buku berkaitan buku yang mahu ditulis : Sekurang-kurangnya. Lebih banyak buku dibaca lebih bagus.

2. Sediakan isi kandungan dan tajuk setiap bab : Isi kandungan ini dapat memendekkan masa mencari bahan menulis. Dalam masa sama penulis dapat lebih fokus apabila mereka sudah mempunyai isi kandungan buku yang bakal diterbitkan. Apa yang perlu dibuat seterusnya adalah mencari bahan yang berkaitan dengan isi kandungan saja. Jika temui bahan lain yang menarik, masukkan dalam bank idea.


pixabay.com

3. Senaraikan tajuk kecil dalam setiap bab : Tajuk-tajuk kecil ini membantu penulis mengembangkan isi buku.

4. Tetapkan deadline : Deadline dapat membantu penulis membuat jadual menulis dan memudahkan penulis merancang tindakan pemasaran.


5. Luangkan masa 10 hingga 20 minit saja setiap hari untuk menaip : Menulis secara berterusan adalah tindakan yang boleh membahayakan kesihatan penulis. Tetapkan satu masa khas untuk menulis setiap hari dan fokus menulis pada masa yang ditetapkan sahaja pada setiap hari. Jadikan ia satu tabiat.



pixabay.com

6. Taip mana-mana bab yang mahu ditulis, tidak perlu taip mengikut turutan bab : Perkara penting perlu sediakan rangka buku, isi kandungan dan juga bahan-bahan rujukan yang lengkap sebelum mengamalkan kaedah ini. Kaedah ini boleh juga digunakan untuk penulis novel yang sudah ada sinopsis setiap bab dan juga biodata watak.

7. Buku siap : Masa untuk jual buku sehingga habis, ulang cetak dan terbit judul seterusnya mengikut perancangan yang telah dibuat.

Elakkan ambil masa berjam-jam untuk duduk dan menaip buku. Cukup luangkan masa 10 hingga 20 minit setiap hari untuk kerja menaip. Sehari satu bab, setahun empat buku.


BACA Sertai kelas bagi menerbitkan buku sendiri.

LIKE dan FOLLOW Ariffuddin di Facebook serta Instagram.


Load disqus comments

0 comments